ارتباط استرس طولانی مدت با افزایش خطر چاقی با مطالعه‌‌ی موهای افراد

 28 فوریه 2017- محققان کشف کرده انداحتمال چاق شدن افرادی که تحت استرس مزمن قرار می‌گیرند، بیشتر است و این امر، افراد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌دهد.

محققان دانشگاه کالج لندن با استفاده از یک رویکرد نوآورانه برای مطالعه‌ی کورتیزول- هورمونی که مسئول تنظیم  پاسخ‌ها به استرس است- نتیجه‌گیری نمودند که احتمال اضافه وزن افرادیکه گرفتار اضطراب و نگرانی هستند، بیشتر است.

کورتیزول همچنین نقش مهمی در متابولیسم و ذخیره‌ی چربیها به عهده دارد، تاکنون میزان کورتیزول از طریق نمونه‌های بزاقی، خون و ادرار اندازه‌گیری می‌شد، این آزمایشات تنها بیانگر مقدار کورتیزول در زمان آزمایش هستند. محققان برای بررسی مقدار کورتیزول در بدن افراد در دراز مدت از اندازه‌گیری آن در نمونه‌های موی افراد استفاده کردند، آنها 2 سانتیمتر از موی بیش از 2500 فرد را در طی 4 سال مطالعه برای اندازه گیری کورتیزول، بررسی نمودند.

 دسته‌ای از مو که حاصل 2 ماه رشد آن بود از نزدیکی پوست سر آنها چیده شد، همچنین وزن افراد،  اندازه‌ی دور کمر و شاخص توده‌ی بدنی (BMI) آنها اندازه‌گیری گردید.

نتایج بررسی نمونه‌های موی افراد شرکت کننده نشان داد مقدار کورتیزول در نمونه‌ی موهای افرادیکه در رده‌ی چاق طبقه بندی می‌شوند- BMI آنها برابر یا بیش از 30 kg/m2 و یا اندازه‌ی دور کمر بیش از 102 برای مردان و بیش از 88 سانتی متر برای زنان بود- بالاتر است.

محقق ارشد این پژوهش دکتر Sarah Jackson گفت: این نتایج شواهدی سازگار با این موضوع را ارائه داده است که استرس مزمن با سطوح بالاتری از چاقی در ارتباط است.

افرادیکه میزان کورتیزول موجود در موهای آنها بیشتر بود همچنین دارای اندازه‌ی دور کمر بزرگتری بودند و مقادیر زیادی چربی را در اطراف ناحیه ی شکم ذخیره داشتند که عامل خطری برای بیماری قلبی، دیابت و مرگ زودرس است.

 اندازه‌گیری کورتیزول در مو روش اندازه‌گیری نسبتاً جدیدی است که روش مناسب و آسانی را برای ارزیابی میزان بالا و مزمن کورتیزول به محققان ارائه می‌دهد و درنتیجه ممکن است به افزایش دانش محققان در این زمینه  کمک کند.

 دانشمندان به این واقعیت اذعان کردند که یکی از نقاط ضعف این مطالعه بررسی افراد 54 ساله یا مسن‌تر و سفیدپوست بود، از آنجائیکه میزان کورتیزول در افراد مسن بالاتر است، این مسئله نقطه‌ی ضعفی برای این پژوهش محسوب می‌شود. همچنین این مطالعه قادر به تعیین اینکه استرس یا چاقی کدامیک ابتدا حادث می‌شوند، نبود. یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی Obesity منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/hair-study-links-long-term-stress-to-increased-risk-of-obesity-93755400.html